31 Temmuz 2010 Cumartesi

ENERJİSİ AZALTILMIŞ GIDALAR(DİYET GIDA)

GİRİŞ
Son yıllarda tüm dünyada sağlıklı gıda, fonksiyonel gıda, zenginleştirilmiş gıda ve diyet gıda gibi bir çok ürün ile ilgili olan çalışmalar artmıştır. “Diyet Gıdalar” olarak bilinen ürünler Gıda Kodeksi`nde amacına göre değişik şekillerde tanımlanmıştır
Beslenme bilimi insan sağlığını iyileştirme ve iyi durumda ( sağlıklı ) olmasını sağlamak amacıyla gıdalar veya besleyici öğeler hakkındaki bilgileri bütünleştirerek uygulayan bir disiplindir.
20. yüzyılda temel olarak vücudun onarımı, bakımı ve gelişimini desteklemek ve yetersizlikleri önlemek için elzem olan besleyici öğeler belirlenmiş beslenme standartları ile birlikte çeşitli diyet ve gıda kılavuzları yayınlanmıştır. Ancak son 30 yıl içinde, özellikle bazı besin öğelerinin sağlık üzerine olumsuz kronik etkilerinin ortaya çıkması ile birlikte aşırı tüketimlerinden kaçınılması önerileriyle karşılaşılmıştır.
21. yüzyıla girerken, dünyada hemen tüm gelişmiş ülkelerde artık toplumlar, uzun ömür beklentileri yeni yaşam tarzlarıyla ortaya çıkan teknolojinin gelişmesi sonucu yeniliklerle karşı karşıya kalmıştır. Artık beslenme bilimi dengeli beslenme üzerindeki vurguyu azaltmadan optimum beslenme kavramının geliştirilmesi üzerine yoğunlaşacaktır
Bu ve buna benzer bir çok sebep diyet gıdaları ön plana çıkarmış ve tüketiciyi bu ürünleri kullanmaya yöneltmiştir. Tüketiciden gelen bu talep üreticiyide etkilemiş ve diyet gıda pazarı genişlemiştir.
İnsanların talebinde olan artışla birlikte bu ürünlerden beklentileride artmıştır. Bu ürünlerin sağlığa yararlı olmasının yanısıra tat, koku, tekstür vs. gibi özelliklerinin de diyet olmayan ürünler ile benzer hatta birebir özellikte olması istenmiştir.
1 . DİYETGIDA
1.1. Kalorisi Azaltılmış Diyet ( Light ) Ürünler

Türk Gıda Kodeksine göre, enerjisi yada kalorisi; yani yağ, karbonhidrat ve şeker oranları % 25 azaltılan ürünler “light” sınıfına girmektedir.
Kilo problemi olan kişilerin başvurduğu ilk yöntem kalorisi azaltılmış ürünleri tüketerek fazla kilo oluşumunu engellemektir. Bu ürünlerin ana tüketici grubu kilo sorunu olanlar ile sağlık açısından az yağlı beslenmeyi tercih edenlerdir.
Formunu korumak isteyen kişilerin ilgi gösterdiği bir başka ürün gurubu light süt ve süt ürünlerinin oluşturduğu gruptur. Ambalajlı süt ürünleri pazarında isim yapan firmaların yetkililerine göre bu ürünlerin tüketimi bahar aylarında ciddi anlamda yükselirken, kışa girerken normal seviyelerine düşmektedir.
Sonuç olarak henüz Türkiye’de zayıflamak ve formda kalmak isteyenlerin ihtiyaçlarının oluşturduğu “light gıda” pazar yeni yeni gelişmektedir. Ancak sektör temsilcilerine göre; bu pazarın büyüklüğü önümüzdeki yıllar içinde şu an bulunduğu rakamların çok üstünde olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder